Upplägg: Motionshusets mästare

Om fem veckor går alltså Motionshusets mästare av stapeln! Det är en tävling som anordnas av gymmet där jag tränar och består av sex grenar. Varje gren utförs under 60 sekunder och vinnaren är den person som har sammanlagt flest reps efter alla grenar. Lite som Fitness five med andra ord :) Vi ska tävla i följande grenar:

  • Dubbel kettlebell press 2x16kg – antal reps
  • Roddmaskin – antal meter delat på 10
  • Bänkdips – antal reps delat på 3
  • Brutalbänk – antal reps
  • Löpning – antal vändningar på 10m bana
  • Hopp över linje – armhävningsposition, antal fothopp över linje delat på 3

Anledningen till att resultatet i vissa övningar delas är för att försöka förhindra att en övning blir värd mycket mer poäng än någon annan.

Träning
Träningsupplägget för detta blir väldigt grenspecifikt. Jag har delat upp övningarna på två dagar och tillsammans med några supportövningar körs dessa mån-tis samt tors-fre. Söndagar blir formcheck med tävlingsupplägg och på onsdagar lite extra träning för rygg/biceps.

Rasmus Ländström - RL Fitness 111009_1

Kost
Kalorimässigt så siktar jag på att ligga i kaloribalans med högt proteinintag och lagom mycket kolhydrater. Det är ett väldigt annorlunda upplägg om man jämför med våren då jag körde LCHF, men jag känner att jag behöver kolhydraterna mer nu för att hjälpa musklerna att växa och klara av dom högintensiva grenarna.

Rasmus Ländström - RL Fitness 111009_2

Fyra söndagar återstår innan tävlingen, det kommer att bli riktigt tufft men förhoppningsvis en stabil ökning i samtliga övningar :)

  1. Pingback: Vinst! | RL Fitness

  2. Pingback: Formcheck 1: Motionshusets mästare | RL Fitness

  3. Pingback: Tävlingsredo | RL Fitness

  4. Pingback: Formcheck 4: Motionshusets mästare | RL Fitness

  5. Pingback: Formcheck 2: Motionshusets mästare | RL Fitness

  6. Pingback: Formcheck 3: Motionshusets mästare | RL Fitness

Skriv en kommentar