Tyngdlyftningshastighet

Nu var det ett tag sedan sist. Inte för att jag nödvändigtvis har tränat mindre utan mer för att jag inte försökt mig på några spännande prestationer på ett tag. Jag har väl tröttnat lite på att dokumentera ner varje vardagspass antar jag, vi får väl se om/när den lusten kommer tillbaka. Jag och Rikard har lite roliga utmaningar planerade för helgerna framöver :)

Hur som helst så är mitt största fokus nu under vintern att bättra på mina maxlyft i ryck, stöt och knäböj. Jag vill bli lite större och starkare helt enkelt för att bli en bättre crossfit-atlet.

Sedan jag drog på mig bristningen i lårmuskelfästet i våras så har jag haft svårt att gå riktigt tungt, framförallt efter att jag slitit upp den igen under Battle of the Beach i somras. Nu kan jag äntligen gå för fullt igen dock!

Vad gäller tyngdlyftningen så har mycket av tiden de senaste åren gått åt till att träna teknik och bana in ett korrekt rörelsemönster. Det är givetvis en ständig process men jag har nått en nivå där jag sällan missar pga teknikfel och kan hålla en bra jämnhet att lyfta snarlikt varje gång.

Nästa steg i utvecklingen blir hastighet. Något som jag måste bli bättre på är att snabbare komma in under stången och möta med en stabil position. Jag ser ofta i mina slow motion videos idag att själva vändningen är för mjuk. Jag mer kastar mig ner och möter mjukt istället för att dra mig in under och möta med kraft.

Dagens pass bestod av ryck där första delen blev en stege upp till 75kg vilket gick väldigt enkelt. Efter det fortsatte jag med 15 ryck på tid (60kg) för att testa flås och teknik under press vilket gick över förväntan. Sedan avslutade jag med en halvtimmas lyftning med stort fokus på just hastighet. Vikterna låg mellan 60-70kg och jag filmade varje lyft och korrigerade mig till nästa.

Slutresultatet blev en makalös skillnad i hur snabbt och stabilt jag kunde komma in under stången! Ryck har alltid varit mitt favoritlyft och jag ser fram emot att ta detta mot nya höjder :) Nästa projekt får bli att implementera samma förbättring i stöt eftersom den fortfarande ligger lite efter mina frivändningar i jämnhet, även om maxlyften är samma.

RL Fitness 1401111

Skriv en kommentar