Kategoriarkiv: CrossFit Games

Inlägg om mina prestationer i CrossFit Games

CrossFit Games: Open 15.5

Open är över! Igår blev det en riktig urladdning och kroppen var totalt slutkörd när jag kom hem efter 10 extremt krävande veckor (inkl toppningen). 15.5 var en riktig killer för benen med 27-21-15-9 av kalorier i roddmaskinen och thrusters.

Jag höll min gameplan på relativt lugn rodd och thrusters enligt 10-9-8, 8-7-6, 6-5-4. När jag kom till sista varvet av thrusters så var allting helt slut men jag visste att jag var tvungen att gå unbroken på alla 9 reps, det gick, och sedan kunde jag inte stå på 10 minuter. Sluttiden blev 09:37 och jag tog därmed mitt mål på att komma under 10 minuter :)

Kanonnöjd med resultatet och Open som helhet, jag slutade på första plats i hela trestad vilket var mitt stora mål. Nu skiftar fokus igen mot att bygga mer styrka och att slipa på bland annat toes-to-bar som var min stösta svaghet från 15.1.

RL Fitness 150330

 

RL Fitness 150331

CrossFit Games: Open 15.5 testrun

Inatt släpptes årets sista deltävling i Open och jag sov inte mer än ett par timmar i vanlig ordning. En stor överraskning var att det inte blir några burpees i år, lite synd kan jag tycka som faktiskt gillar dem. Hur som helst ett riktigt flåsigt pass med rodd och thrusters.

RL Fitness 150327Det svåra med rodd för kalorier är att jag oftast ror på pace och distans, så under dagens testrun fick det bli lite omräkning och försöka känna av hur fort det egentligen gick. Planen är att försöka hålla ungefär 01:55 pace i rodden och hålla thrusters till 2-3 set per varv.

Jag gjorde 27 och 21-varven idag på lunch och det tog ganska exakt 6 minuter med väldigt lugn rodd. 10-9-8 på första varvet thrusters och 8-7-6 på andra. Det kändes som en bra gameplan och jag siktar på att komma under 10 minuter på söndag!

CrossFit Games: Open 15.4

Ett tyngre pass denna gången med 84kg clean och HSPU. Även om det inte var helt oväntat att HSPU skulle dyka upp i Open så blev jag lite förvånad att det inte var mer flås faktiskt. Vi får väl se om övningarna som jag tippade på i veckan kommer på 15.5 istället :)

RL Fitness 150323Åtta minuter med ökande reps. Jag körde en test i fredags och lyckades komma 45 reps på 5:30, det var dock med ”vanliga” HSPU dvs inte den nya standarden där hälarna måste komma över en viss höjd. Det gör saker och ting mycket svårare eftersom det begränsar både hur brett man kan hålla men också hur mycket böj man kan ha i kroppen. Bra för att jämna ut förutsättningar givetvis.

Igår var jag i första heatet när vi skulle köra igång och det gick inte alls bra. No-rep efter no-rep och triceps tog slut totalt av allt statiskt hållande för att försöka få upp hälarna. Jag slutade på 38 reps efter 8 minuter och var riktigt besviken.

Efter att ha hejat på de övriga 4 heaten så värmde jag upp igen och bestämde mig för att göra ett nytt försök. Jag såg till att vinkla upp hälarna och pausa noggrant i toppen på varje HSPU för att aldrig få no-rep. Eftersom varje rep måste börja ovanför linjen så förlorar man också en del på att bryta upp i många set så jag gick unbroken hela vägen genom 9. På power clean höll jag singlar hela vägen. Taktiken fungerade bra och jag slutade på 52 reps.

Nacken har hållit ihop bra också, jag ogillar egentligen att göra kipping HSPU just för att det blir en del kompression på nacken.

 

 

Nu är det bara att ladda om för sista veckan och sedan blir det att börja lyfta tungt igen :) Idag tänkte jag lägga in en halvtimmes löpning som återhämtning, det var längesen.RL Fitness 150323_2

Halvvägs till Open 15.4

Nu är det två dagar kvar till Open 15.4 annonseras och fyra dagar kvar till det första (ordentliga) försöket! Som jag skrev i helgen så är jag relativt övertygad om att de två sista passen kommer att innehålla box jumps, thrusters och burpees eftersom ingen av de övningarna ännu har kommit. I måndags var jag relativt sliten efter 15.3 i söndags men igår och idag har jag sett till att få in övningarna i mina pass.

Open 13.2

AMRAP 10min:
5 shoulder to overhead 52kg
10 deadlift 52kg
15 box jumps 60cm
Result: 8 rounds + 14 BJ (269 reps, 15 rep PR)

 

21 – 15 – 9 reps for time of:
Thrusters 43kg
Burpees
Time: 04:42 (7 sec PR)

Rest 2 min

AMRAP T2B

Sköna genomkörare och hyfsat bra resultat! Träningsveckan kommer att fortsätta ungefär såhär:
Torsdag: Aktiv vila 5km rodd
Fredag: Testrun 15.4
Lördag: Vila
Söndag: 15.4!!

Rasmus Ländström - RL Fitness 150318

CrossFit Games: Open 15.3

När Dave Castro annonserade muscle-ups som den första övningen blev jag riktigt laddad, äntligen ett pass med mer flås och tekniska övningar! Det blev ingen testrun i fredags utan jag vilade istället och spenderade några timmar igår med lugn rodd och rörlighetsträning.

RL Fitness 150315Muscle-ups är en av mina absoluta favoritövningar, även om jag bara har tillgång att göra dem i ringar några gånger om året så går det relativt enkelt. Wall balls gör jag ännu mer sällan och är inte direkt min starka sida men jag fick lita på mitt flås och teknik i MU och DU.

Målet var att sätta två hela varv plus muscle-upsen på tredje (321 reps) för att separera mig bra från dom som har det svårare i ringarna. Wall ballsen gick inte så bra med många no-reps men jag slutade ändå på 342 reps vilket jag är väldigt nöjd med! Lungorna fick verkligen jobba idag!

Det återstår att se vad detta gör på leaderboarden men jag är relativt säker på att hålla min ledning i Trestad även efter denna veckan. Skönt att slippa retest ;)

 

Uppdatering: Jag tog första plats denna veckan och utökar ledningen overall. Räknar med att de två sista passen kommer att innehålla boxjumps, thrusters och burpees så det blir lite extra fokus på det i veckan!

 

Rasmus Ländström - RL Fitness 150315_2

CrossFit Games: Open 15.2

Igår var det dags för 15.2. Jag klantade mig och fick norep på den 88e repetitionen, som skulle låta mig fortsätta ytterligare tre minuter. 87 reps och en enorm besvikelse. 43 reps sämre än förra månaden då jag gjorde 130. Armarna är slitna men det måste bli ett nytt försök idag.

Uppdatering: Med en bättre gameplan lyckades jag smälla av 134 reps nere hos CrossFit Uddevalla! Första rundan gjorde jag klart på 01:45, andra rundan på 02:30 och tredje rundan var jag alltså 10 reps från att slutföra. Jag är supernöjd och kommer definitivt att fortsätta nöta butterfly CTB för att bli ännu effektivare där. Rätt slitna biceps idag :)

Det är faktiskt första gången någonsin som jag har gjort om ett Open-pass under helgen och jag är glad att jag gjorde det. Jag ligger fortfarande högst upp på leaderboarden CrossFit Trollhättan + CrossFit Trestad trots en tredjeplats denna veckan. Nu är det bara att ladda om inför fredag!

RL Fitness 150310


CrossFit Games: Open 15.2 annonserad

Dags för en repeat! 15.2 är samma som 14.2, jag gjorde ju inte Open förra året på grund av skada men däremot så testade jag detta passet för en månad sedan.

RL Fitness 150306OHS och CTB alltså. Jag är riktigt laddad inför detta! Sist så kom jag 1,5 varv in på tredje rundan vilket är 130 reps. Den stora begränsningen här är utan tvekan CTB. Skulle detta varit vanliga pullups kunde det gått mycket längre men jag har ännu inte riktigt fått till butterfly kip på CTB utan det blir vanlig kip. Det är iofs två dagar kvar till teknikträning så vem vet ;)

Oavsett så kommer jag bryta upp pullupsen i set från första varvet för att försöka spara musklerna, OHS kommer jag att gå unbroken så långt det är möjligt. Borde gå hela vägen.

Det blir en testrunda idag (fredag) och sedan vila imorn, på söndag kväll smäller det!