Tankar

Ligger i soffan och tar igen mig. Morgonrocken är på och datan i knät, precis som det brukar vara efter träning och middag hemma hos Rasmus. Dagens träning:

3 set skivstångscurl – superset liggande tricepspress
3 set koncentrationscurl – superset kickbacks
3 set hammercurl – superset hantelsträck bakom huvudet
3 set militärpress – superset hantellyft åt sidan

Efter gymträningen gick jag in och körde cirkelträning. 3 varv med 30-sekunders intervaller och cirka 20 övningar. 45 minuter svett, högpuls och mjölksyra!

Rasmus Ländström - RL Fitness 120117

Nu till lite tankar om framtiden. På sista tiden har jag känt att Fitness five träningen inte är lika rolig. Upplägget med att kunna mäta sin atletiska förmåga mot andra oavsett kroppsvikt har alltid tilltalat mig men det känns inte lika klockrent längre. Chins och dips är två av mina absoluta favoritövningar, inget snack om saken. Resten av grenarna passar dock inte riktigt in med min syn på bra träning. Jag ska försöka förklara varför, varning för mycket text.

Fitness five bänkpress
Jag gillar bänkpress och jag tycker att det är en grymt bra bröstövning. Men att ligga i brygga med maxad kurvatur på ryggraden och pressa tungt är knappast optimalt varken för bröstutveckling eller ryggen. Efter mitt PT-pass som jag vann i Motionshusets mästare så har jag insett vikten av att eliminera svanken och att muskelkontakt är bra mycket viktigare än att hantera mycket vikt.

Fitness five knäböj
Antagligen världens bästa benövning, men seriöst, 150% kroppsvikt ner till ett onaturligt djupt läge är som gjort för skador och felbelastning. När jag kör knäböj vill jag kunna reppa i alla fall 10or och hålla en rak ryggrad genom hela lyftet för att lägga belastningen på lårmuskulaturen. Med F5 upplägget klarar jag max att reppa en fyra och det med en fruktansvärt dålig hållning (mycket svank) eftersom djupet är satt så långt. Det resulterar i mina ögon endast i en enorm skaderisk och primär utveckling av sätesmusklerna istället för quads och hams, inget tilltalande för mig.

Fitness five bicepscurl
Bicepscurl i all ära, men hur grymt tråkigt är det inte att stå fastklistrad mot en vägg? Jag tycker i alla fall det, det finns många fler sätt att få ett strikt utförande utan att ta bort charmen i bicepsträningen. Sedan har vi den sista delen av utförandet, när stången ska upp till hakan. Vad som händer är att armbågarna då förs framåt och belastningen tas bort från biceps. Jag har full förståelse för att tävlingsreglerna är sådana på grund av att man behöver en gemensam kontrollpunkt för höjden, men träningsmässigt är det ingen höjdare.

Sammanfattning
Om jag ska träna Fitness five så vill jag göra det i tävlingsutförande, annars anser jag inte att det blir riktad träning. Och med tanke på ovanstående så tilltalar det mig inte längre.

Jag kan alltså konstatera att jag vill fortsätta med chins, dips och andra kroppsövningar. Jag har insett att jag inte längre behöver jaga de största vikterna utan att en bra hållning och ett strikt utförande med fokus på muskelkontakt känns mycket bättre. Dels gillar jag pumpen det ger och vetskapen om att jag träffar just den muskeln som jag vill, dels så inser jag att om jag ska fortsätta att träna intensivt varje dag så kör jag hellre såhär för att hålla mig skadefri.

Något annat som jag har börjat tycka om på senare tid är högintensiva pass. Puls, svett och total utmattning känns för mig mycket mer atletiskt än vanlig styrketräning, speciellt eftersom jag inte primärt är ute efter att bygga och bli gigantisk. Superset, kettlebells och crossfit står mycket på schemat nu för tiden och jag älskar det! Och hur skönt är det inte att gå runt med bra kondition och en rippad kropp året om istället för bulk och deff? :)

Det enda problemet är att jag är extremt målinriktad och jag älskar att tävla. Det känns som att det är dags för att lägga upp ett nytt träningsupplägg, nya mål och nya utmaningar. Det får bli nästa inlägg helt enkelt!

  1. Christopher

    Intressanta tankar angående Fitness Five.

    Vad finns det för alternativa tävlingar?

    Athletic Fitness borde passa dig med Chins, Dips och Rodd?

    Svara
    1. Rasmus Ländström

      Jag har absolut funderat på AF, dock så tror jag att jag är lite för liten ännu i och med att jag får tävla i den långa klassen. Ska ta mig en rejäl funderare över det här när jag gör det nya upplägget.

      Svara
  2. Pingback: Upplägg: Våren 2012 | RL Fitness

Skriv en kommentar