Roddteknik | RL Fitness

Roddteknik

En av mina absoluta favoritövningar är som många av er vet roddmaskinen. Förutom att jag använder den till uppvärmning och nedvarvning varje pass så ingår den även i cardiopass, intervallpass och aktiv vila. Jag ror helt enkelt oftast flera kilometer varje dag och eftersom jag är en riktig tekniknörd så har jag såklart lagt ner en hel del tid på att studera och anpassa roddteknik.

Det finns väldigt många olika sätt att tänka när det gäller rodd och det räcker att kolla på andra eventet från CF Games i år för att inse att det är individuellt vad som fungerar bäst för olika personer vad gäller till exempel dragfrekvens.
Nedan kommer mina tankar på vad som har fungerat bäst för mig och hur jag ser på roddutveckling: 

1. Jag vill se till att få så mycket längd som möjligt (utan att bli absurd givetvis) och ser därför till att sträcka ut ordentligt framåt i startläget för varje drag. Det jag strävar efter är att armarna är fullt utsträckta samtidigt som jag böjer överkroppen i höftled utan att runda ryggen. Knäna strävar utåt och hälarna lyfter alltså från stöden i det främsta läget.

2. Jag brukar dela upp ett drag i tre delar:
Det första är benens jobb som börjar att pressa och sträcka ut, armarna är helt raka här.
Det andra är öppning av höften vilket gör att man blir bakåtlutad istället för framåtlutad.
Det tredje är när armarna förs till kroppen, jag brukar försöka få handtaget ungefär på samma plats som man tar ner stången på bröstet när man bänkar. Armbågarna pekar snett bakåt/neråt, inte rakt ut som i en bänkpress.

3. Tricket är att få alla steg från punkt två att ske i en synkad och flytande rörelse så att handtaget når kroppen i precis samma läge som benen blir helt utsträckta. Om benen sträcks ut för tidigt och börjar att gå tillbaka in igen innan handtaget sträckts ut helt så förlorar man längd.

4. Kraft i dragen är väldigt viktigt och det kan krävas lite träning för att få kraften att gå rakt bakåt och inte snett uppåt (vilket gör att rumpan lyfter och man flyger av sätet). Jag föredrar kraft före dragfrekvens (SPM = Strokes per minute) och jag tror på att träna upp en stark och bra teknik innan man går alldeles för högt i frekvens på intervaller och liknande.

RL Fitness - roddteknik

Skriv en kommentar