Recension: Trigger Point – The Grid

Den senaste tiden så har jag tagit min intensitet och träningsfrekvens till en ny nivå. Det känns helt underbart men ibland, eller rätt ofta, så skriker musklerna av träningsvärk och stelhet. Jag kör mycket aktiv vila i roddmaskinen och massagestolen på jobbet får jobba hårt men ibland så räcker det inte riktigt.

Mitt senaste inköp är något som kallas för en foam roller, just denna är från Trigger Point och kallas the Grid. Foam rollers är väldigt populärt bland personer som utövar CrossFit och det är en slags självmassage för att påskynda musklernas återhämtning.

Jag har testat den ett par dagar nu och kan enkelt konstatera att det är väldigt smärtsamt (inte helt oväntat). Om den hjälper mig i längden återstår att se men jag är förhoppningsfull :) Hittils väldigt nöjd, framförallt att den har lite olika zoner beroende på hur hårt man vill gå på. Underbart för latsen efter pass med många pullups.

Uppdatering 2013-05-30
Jag har nu använt min roller i nästan fyra månader och det är utan tvekan ett av mina bästa inköp någonsin. Jag använder den i princip varje dag när jag kommer hem efter träningen och när jag är riktigt sliten så märker jag en enorm skillnad i förebyggd/minskad stelhet när jag vaknar nästa dag. Jag använder den även i min rörlighetsträning med stor framgång.

Jag upplever också att den är överlägsen de släta och mjukare foam rollers som man ofta ser i boxar, en helt annan kontakt (dock mycket mer smärtsam också givetvis).

Rasmus Ländström - RL Fitness 130202Dagens pass blev 3×6 minuter AMRAP med triplets, allt ifrån KB-swings till mountain climbers och squats. Som avslutning körde vi 4 minuter AMRAP burpees där jag gjorde 73 stycken, riktigt nöjd med det efter ett rätt hårt pass (siktade på att komma över 60). Skön start på lördagen :)

  1. Pingback: Dålig teknik kan ge träningsvärk | RL Fitness

Skriv en kommentar