Kategoriarkiv: Information

Inlägg om blandade träningsrelaterade händelser

Nytt medlemskap, igen

Efter en månad hos CrossFit Uddevalla var det dags för invigning av CrossFit Trestads nya box. Något som jag hade sett fram emot i minst ett halvår. Det är ett helt underbart gäng som jag har lärt känna genom åren när vi tävlat ihop på Open och liknande! Väl på invigningen så deltog jag i en tävling där man skulle komma så nära 150m som möjligt i roddmaskinen, utan att få se displayen. Åsa låg i en klar ledning på 151m. Jag satte mig och drog i mitt vanliga uppvärmningstempo (~01:55 – 02:00 pace) och tänkte att det kommer rulla ungefär 10 meter per drag och ungefär 10 meter extra i slutet. Jag gjorde bestämde mig därför för att göra 14 drag och hoppas på det bästa. Efter några väldigt långa ögonblick ropades det ut 150m prick!

Vad jag då inte heller visste var att första pris var gratis medlemskap året ut, vilken bonus! Efter en härlig team-WOD så gjorde jag slag i saken och signade upp för ett årskort :)

Jag har faktiskt också sagt upp min programmering från the Barbell WOD och kör främst enligt boxens egna programmering, där vi också kan följa våra framsteg i Wodify. Favoritpasset är inte helt oväntat CrossFit Oly där vi nöter olympiska lyft varje onsdag.

Sedan sist så har jag också lyckats med två nya prestationer i styrkevarianterna av lyften:

Power snatch: 80kg (PR)

Power clean + push jerk: 100kg (PR push jerk)

Crossfit Trestad

Crossfit Trestad

Nytt medlemskap

Efter att ha varit igång en månad efter semestern så är kroppen tillbaka i full fart igen. Jag rullar vidare på The Barbell WOD och lyfter och böjer alltså tungt minst tre gånger i veckan. Jag tycker att det är fantastiskt roligt med tyngdlyftning jag behöver också en nytändning i den vanliga CrossFit-träningen som ju egentligen ligger mig närmast om hjärtat. Sagt och gjort så har jag nu tecknat ett medlemskap hos CrossFit Uddevalla!

Dom har mycket spännande på gång det känns som att boxen är på väg i helt rätt riktning. Det ska bli kul att köra med bland annat Rikard under hösten och se hur långt vi kan pressa varandra.

RL Fitness 150902

Bild från tidigare i år, snodd från Lisas instagram :)

Fitness level

Förra veckan så skrev jag om en sida som heter Beyond the Whiteboard där jag numera analyserar mina styrkor och svagheter inom olika kategorier. Alla resultat får ett betyg relativt utifrån alla andra tiotusentals atleters registreringar. Ett resultat på 90 innebär att resultatet är bättre än 90% av övriga registreringar. Resultaten delas in i åtta stycken kategorier:

Power lifts – Olympic lifts – Speed – Endurance – Bodyweight – Light – Heavy – Long

Medelbetyget från alla dessa kategorier ger det som kallas för Fitness level. För att få en korrekt analys av min fitness level så måste jag komplettera med en hel del resultat inom olika grenar. Under veckan så har jag lagt in lite tester under mina pass för att successivt få in mer data:

Strict pullups: 22
Bar dips: 41
Strict HSPU: 15
Baseline (500m row, 40 squats, 30 situps, 20 pushups, 10 pullups): 04:04

Det saknas fortfarande mycket data inom vissa kategorier men med dagens väldigt osäkra siffror så ligger jag runt 80 i Fitness level. Bodyweight är inte helt oväntat högst där jag ligger på 93, medan till exempel Olympic lifts ligger på 79.

RL Fitness 141206

Tabataintervaller på rullbandet

För första gången på väldigt länge så har jag faktiskt haft en förkylning. Den har inte varit så elak att jag inte kunnat träna men jag har hållit mig borta från all pulsträning dessa två veckor. I måndags var jag fullt frisk igen och kunde därför börja öka intensiteten igen.

Jag tycker det är jätteroligt att köra styrka och mina siffror har gått uppåt väldigt mycket nu under hösten, men om jag inte får köra pulsträning också så kan jag aldrig känna mig i form. Jag vill alltid vara att redo att prestera antar jag. För att snabbt komma tillbaka så har jag bestämt mig för att lägga in löpning i form av tabataintervaller i slutet av varje pass, ett väldigt effektivt sätt att snabbt komma upp och jobba nära maxpuls utan att det sliter för mycket på musklerna.

Passen i veckan har därför sett ut ungefär såhär:
15min uppvärmning
– 15min tung styrka 80-90% 1RM (5×5 styrkelyft med start varje 2,5min eller 15×1 tyngdlyftning med start varje minut)
5-10min högintensiv WOD (involverande samma muskelgrupp/rörelse som styrkan)
4min Tabataintervaller (20km/h)
5-10min nedvarvning

Jag har saknat känslan att få komma upp riktigt nära maxpuls i varje pass! Jag kommer att fortsätta i samma stil fram till jul och räknar med att vara i riktigt bra form till dess. Det enda jag saknar är gymnastiksalen och ringarna..

RL Fitness 141127

Jag har också hittat ett riktigt bra sida som heter Beyond the Whiteboard. Den jämför dina resultat inom en mängd olika domäner och presenterar sedan dina relativa styrkor och svagheter. Jag började skriva på en lång förklaring om hur det fungerar men inser att det är bättre att klicka sig in på länken och titta på videon om man är intresserad. Kanonsida om man gillar att nörda ner sig i sin prestation :)

Beyond the Whiteboard

CrossFit Uddevalla

I förra veckan så slog Uddevallas första CrossFit-box upp dörrarna. I torsdags åkte vi dit för att spana in lokalen, träffa coachen och köra ett pass.

Lokalen i sig är relativt liten men det kommer säkerligen att fungera så länge man inte är allt för många på ett pass. Utrustningsmässigt så saknas saker som roddmaskiner och muscle-up fästen men mycket fanns på plats. Stängerna var inte mycket att jubla över men eventuellt så var det fler på väg in från Rogue. Pullup-riggarna var lite för tjocka för min smak och av någon anledning så var de (typ) klarlackade vilket gav en väldigt glatt yta, trots magnesium. Kan hända det förbättras med tiden men synd på tjockleken som sagt.

Coachen var väldigt trevlig men relativt oerfaren vad gäller gymnastiska övningar, tyngdlyftning och programmering. Jag tror att målgruppen för deltagare är personer som ligger en bra bit från tävlingsnivå helt enkelt.

Sammanfattningsvis så tycker jag det är superkul att vi har fått en box och jag kan tänka mig att det kommer att bli många roliga pass om vi är ett gäng som tecknar medlemskap, men jag har svårt att se att vi kommer att följa gemensamma WODs.

I övrigt så hade jag en riktigt bra tyngdlyftningssession i förrgår där jag gjorde ett riktigt bra lyft på 80kg och sedan ett par missade försök till nytt personbästa på 85kg. Bästa försöket på bild nedan, den borde jag stått upp tycker jag men stången var lite framför kroppen.

RL Fitness 141027

Sommarens upplägg och tävlingar 2014

Ytterligare en underbar långhelg med sol och bad ligger bakom oss! Träningen har framförallt blivit löpning, totalt runt 1,5 mil skulle jag tippa. I söndags blev det också ett GRIT strength-pass på Motionshuset vilket alltid är dunderkul! Benen blev rejält slitna efter det vilket var helt väntat och nu väntar några dagars återhämtning inför Strandjoggen på fredag (6e juni).

Det är oklart hur jag kommer att lägga upp träningen i veckan, det får bli helt beroende på hur kroppen känns. Efter fredag tänker jag gå in på en tyngre period igen för att hämta igen den styrka som jag tappat under våren. Längtar riktigt mycket efter det! Långt bort i kikarsiktet ligger givetvis Battle of the Beach i Helsingborg (2e augusti) vilket helt klart kommer att bli sommarens CrossFit-höjdpunkt :)

Innan dess ligger Kraftprovet (18e juli) och jag är lite oklar om jag ska ställa upp där eller inte. Det är en mycket längre distans än jag normalt tränar för och för att få ett bra resultat där måste den längre löpningen prioriteras framför den andra träningen. Å andra sidan är det ett väldigt roligt event vilket gör att jag blir lite kluven. Just nu lutar det åt att prioritera Battle of the Beach!

Rasmus Ländström - RL Fitness 140603

Fitnessfestivalen 2013

I helgen var jag givetvis nere i Göteborg för att gå på Fitnessfestivalen! En grym dag med sjukt mycket människor och events. En av höjdpunkterna inne på mässan var helt klart Crossgym challenge där de fyra bästa CrossFit-atleterna från Stockholm, Göteborg och Malmö drabbade samman. Jag hann se heat 1 där Calvin Keyser-Allen bland annat gjorde en power clean på 150kg, kul att se Lukas Högberg in action också!

Tog även chansen att säga hej till Ako Rahim och passade på att ta en bild.

Rasmus Ländström - RL Fitness 131101_2

 

 

Vi testade också en tävling där man skulle dra upp sig själv typ 3 meter via en sele så många gånger som möjligt. Jag kom upp 8 vändor (och en halv) :) Någon annan som var där och testade?

Rasmus Ländström - RL Fitness 131101_1