Min Fitness five träning | RL Fitness

Min Fitness five träning

Jag fick en fråga från Christopher om hur jag brukar lägga upp mina Fitness five pass så jag tänkte att jag skulle gå igenom det här. Först och främst så skiljer jag på mina formcheckar och mina F5 träningspass.

Formcheck/tävlingspass

I dagsläget så kör jag formcheck varje söndag för att hålla koll på min utveckling. Detta ser jag inte som ett träningspass utan jag kör som om det vore tävling. Med andra ord så kör jag övningarna i ordningen bänkpress – bicepscurl – knäböj – chins – dips med ett set på varje och tävlingsvikter. Här vilar jag hyfsat länge mellan setten, runt 3-4 minuter.

F5 Träningspass

När det gäller mina F5 träningspass så kör jag två olika upplägg, seriellt eller parallellt. Jag kör alltid grenarna i tävlingsutförande och i ”rätt” ordning. Det innebär att jag även kör på tävlingsvikter på träningspassen så i bänken lägger jag på 100% kroppsvikt, bicepscurl 50% och knäböj 150%. På dessa pass kör jag aldrig några superset, dropset eller forced reps men jag går till failure i varje set.

Parallellt
När jag kör parallellt så kör jag precis som mina tävlingspass fast jag kör tre varv. Jag försöker hålla nere vilan så mycket som möjligt och jag skulle tippa på att jag ligger runt 1 minut mellan setten i snitt.

Seriellt
Mina seriella F5 pass kör jag tre set på varje övning innan jag går vidare till nästa. Även här försöker jag att hålla vilan kort för att verkligen trötta ut musklerna.

Båda dessa upplägg har sina för- och nackdelar och jag brukar växla vartannat pass för att få variation.

Förutom detta så brukar jag alltid börja mina vanliga träningspass med lämplig F5 övning, det vill säga om jag ska träna bröst så börjar jag bröstpasset med bänkpress. Det enda som kan skilja är att jag använder andra vikter beroende på om jag kör hög- eller lågreps. På chins och dips kör jag därför ibland med viktbälte.

Kör hårt!

Rasmus Ländström - RL Fitness 120105

  1. Christopher

    Stort tack för att du tog dig tid att svara!

    Verkar vara ett riktigt bra upplägg. Blev riktigt inspirerad och ska bege mig till gymmet i eftermiddag och köra någon av dina varianter, troligtvis seriell.

    Är det ok att länka till din sida när jag gör en uppdatering på min hemsida i em?

    Christopher

    Svara
    1. Rasmus Ländström

      Tack själv, du får gärna länka till min blogg :) Keep up the good work, ser fram emot att läsa hur det gick!

      Svara
  2. emma

    Inspirerade (även för mig som tjej) att läsa om din träning och se din fysik!

    Svara
    1. Rasmus Ländström

      Kul att höra Emma! Snygg formbild på bloggen, kämpa på så är du snart där igen.

      Svara
  3. Rikard

    Kul o läsa om lite varianter på träningsupplägg för F5. Tränar själv mot ett personligt mål att nå 100 ”inofficiella poäng”.
    Ska testa ditt upplägg nångång framöver.

    Lycka till!

    Svara
    1. Rasmus Ländström

      Det tycker jag absolut du ska göra, grymt bra presterat i grenarna! Det lär inte dröja länge innan du når 100, keep it up!

      Svara

Skriv en kommentar