Knäböjsångest | RL Fitness

Knäböjsångest

Att bli starkare är ett av mina primära fokus just nu och varje lunchpass består av antingen styrkelyft eller tyngdlyftning. Måndag och fredag är någon form av böj och idag var det dags för vanliga knäböj. Det är inte ofta (i princip aldrig) som jag har ångest inför ett träningspass utan jag brukar vara laddad och förväntansfull, men inte inför knäböjspass. Det är något visst med knäböj, det är så ofattbart tungt, att jag idag faktiskt hade lite ångest inför de kommande setten. Roddy Benjaminsson (även känd som Hero) sa en gång i en podcast med Body Radio att man måste komma över en tröskel att bli riktigt stark i benen ”så att stången gungar lite av vikterna” innan det blir kul, kanske ligger det något i det.

Efter uppvärmningen lastade jag på 105kg och bestämde mig för att jag skulle klara av att lyfta fem reps i fem set. Varje set är gristungt och jag får verkligen fokusera och kämpa för att få upp den femte repetitionen, och det är grymt skönt när det är över. Knäböj är dock en av de absolut mest primära övningar som finns och går helt enkelt inte att bortse från, så det är bara att ladda på :)

Double unders: 38
Handstand: 19 sek

Back squat 5×5
105kg

Till eftermiddagen blev det endast en löprunda, 30 minuter. Ingen aning om hur långt jag kom eftersom min runkeeper tappade täckningen efter 3km men det var runt 5-minuterstempo så ca 6km totalt. Var tvungen att inviga mina nya 2XU tights :)

Rasmus Ländström - RL Fitness 130614

Skriv en kommentar