CrossFit Games: Open 15.4 | RL Fitness

CrossFit Games: Open 15.4

Ett tyngre pass denna gången med 84kg clean och HSPU. Även om det inte var helt oväntat att HSPU skulle dyka upp i Open så blev jag lite förvånad att det inte var mer flås faktiskt. Vi får väl se om övningarna som jag tippade på i veckan kommer på 15.5 istället :)

RL Fitness 150323Åtta minuter med ökande reps. Jag körde en test i fredags och lyckades komma 45 reps på 5:30, det var dock med ”vanliga” HSPU dvs inte den nya standarden där hälarna måste komma över en viss höjd. Det gör saker och ting mycket svårare eftersom det begränsar både hur brett man kan hålla men också hur mycket böj man kan ha i kroppen. Bra för att jämna ut förutsättningar givetvis.

Igår var jag i första heatet när vi skulle köra igång och det gick inte alls bra. No-rep efter no-rep och triceps tog slut totalt av allt statiskt hållande för att försöka få upp hälarna. Jag slutade på 38 reps efter 8 minuter och var riktigt besviken.

Efter att ha hejat på de övriga 4 heaten så värmde jag upp igen och bestämde mig för att göra ett nytt försök. Jag såg till att vinkla upp hälarna och pausa noggrant i toppen på varje HSPU för att aldrig få no-rep. Eftersom varje rep måste börja ovanför linjen så förlorar man också en del på att bryta upp i många set så jag gick unbroken hela vägen genom 9. På power clean höll jag singlar hela vägen. Taktiken fungerade bra och jag slutade på 52 reps.

Nacken har hållit ihop bra också, jag ogillar egentligen att göra kipping HSPU just för att det blir en del kompression på nacken.

 

 

Nu är det bara att ladda om för sista veckan och sedan blir det att börja lyfta tungt igen :) Idag tänkte jag lägga in en halvtimmes löpning som återhämtning, det var längesen.RL Fitness 150323_2

Skriv en kommentar