10 dagar

Min vän Christopher började igår en utmaning för att toppa formen under 10 dagar. 10 dagar med extra hård träning och extra bra kost. Som ni säkert förstår så tog det inte speciellt lång tid för honom att övertyga mig att vara med!

Detta innebär inga jättestora förändringar för mig i praktiken eftersom jag alltid försöker ligga på en bra nivå men ett par exempel kan jag komma på:

  • Jag byter ut min morgonsmoothie mot äggröra för att minska kolhydraterna
  • Jag exkluderar all form av ris och pasta i mina middagar och kör en mindre mängd potatis
  • Jag äter mer nötter
  • Jag försöker att dricka mer vatten än jag gör vanligtvis
  • Jag unnar mig inga sötsaker till helgen
  • Jag ökar längd/intensitet och antal träningspass

Eventuellt så kommer jag att lägga om träningen så att det blir en regelrätt tömning och köra en laddning till helgen, vi får se. Läs mer om tömning och laddning här!

Finns det någon av er läsare som hoppar på utmaningen? Lämna en kommentar till inlägget så lovar jag att hjälpa till med tips! 

Dag 1 + 2
Dag 3 – att hantera sötsug
Dag 4 – kosttillskott
Dag 5 – barfotalöpning och mat
Dag 6 – laddning
En vecka senare – formcheck

Vi börjar med ett frukost-tips; äggröra med riven västerbottenost.

6 ägg, en skvätt matlagningsgrädde, ett halvt paket riven västerbottenost, 2 sekunder i mixern, stek! Smakar helt underbart :)

  1. Ialina

    Hej! Är en tjej från Finland och måste bara säga att jag älskar din blogg :) du skriver bra och klart! Tränar själv också rätt mycket (=10-11h i veckan är väl helt okej ändå?) men Tycker jag har svårt att bränna fett så musklerna skulle synas bättre. Äter inte alls pasta, potatis eller ris överhuvudtaget och min kost är annars helt på plats. Tänkte fråga dig om tips till träningen, vad tycker du bränner fett bäst? Är alltså boxare och tränar på gymmet fler ggr i veckan. Skulle uppskatta din personliga åsikt väldigt mycket!:)
    -ialina

    PS. Skriver blogg i addressen workoutfreak.blogspot.com men skriver den på finska. Ta gärna en titt i alla fall om du orkar, kanske svaret också är lättare att ge då :) Tack!

    Svara
  2. Rasmus Ländström

    Hej Ialina! Tack för lovorden det var väldigt kul att höra :)

    Jag spanade in din blogg och jag måste säga bra jobbat, riktigt bra form! 10-11 timmar i veckan är väldigt mycket träning – mer än vad jag tränar.

    Mitt bästa tips för fettförbränning är högintensiv träning, gärna i intervallform. Det är extremt effektivt för att chocka kroppen, när man tränar länge på samma intensitet så vänjer sig kroppen och därför kan man stanna av i fettnedgången.

    Sedan jag började med CrossFit och intervaller för ett år sedan så har jag lyckats hålla bra form hela tiden, utan att deffa, så det är helt klart mitt bästa tips :)

    Läs mer här:
    http://rlfitness.se/formtips-del-1-att-komma-i-form/

    Svara
    1. Ialina

      Tack så mycket! Helt sant vad du sa. Kommer helt klart köra mer intervallträning i fortsättningen :) hade en ryggskada några år sedan och efter det har intervallträningen bara glömts bort. Nu är skadan i alla fall långt bakom, så tack! Lycka till med er 10 dagars nyttovecka och ha det super!:)

      Svara
  3. Pingback: Dag 1+2 av nyttoveckan | RL Fitness

Skriv en kommentar